torsdag 1 november 2007

Pihlblad-affären?

Schenström hit och Schenström dit. Varför kallas det inte inte Pihlblad-affären? Vem bryr sig om vem Ulrica Schenström kysser? Okej, jag vet att hon kanske hade jour och då är det ju naturligtvis inte så lämpligt att vara "glad i hatten", men jag kan inte komma ifrån att de starka reaktioner som till slut ledde till hennes avgång, luktar lite unken kvinnosyn. En man som var berusad och ville kramas skulle nog snarare betraktas som, just "manlig" enligt den vanliga stereotypa bilden av en man. Nu känns det som om Schenström tvingats avgå mer för att hon inte passat in i bilden av hur en "kvinna" ska bete sig, än för hur hon faktiskt skött, eller misskött, sitt jobb. Och den känslan är inte så trevlig.

Personligen tycker jag dessutom att det mest uppseendeväckande i hela historien är att en av landets mest namnkunniga politiska kommentatorer har så trevligt med statsministerns närmaste tjänsteman. Som tv-tittare vill jag kunna vara säker på att nyheternas politiska reportrar försöker ge en så objektiv bild som möjligt. Jag tror inte Pihlblad kan ge det om han har privata kopplingar till rikets mäktigaste tjänsteman. Så varför inte Pihlblad-affären?

2 kommentarer:

hogrelius sa...

Pihlbladaffären är det rätta namnet,det har du rätt i!!Ska börja kalla den så hädanefter!!

Anders sa...

Kul att du håller med!