tisdag 20 november 2007

Kan ingen ge stackarn ett ben?

Om du missade Aktuellt kl. 21 igår kväll bara måste du spana in det här, ungefär 4 min in i programmet. Visst är han helt fantastisk! Claes Boltenstern, vilken karl! Jag som trodde att de ärkekonservativa var en utdöd art i vårt land. Vad fel jag hade. Kanslichef på Kungliga Automobil Klubben, bara en sån sak. Hade det varit första april hade jag varit övertygad om att det var ett skämt. Det är jag i och för sig ändå, för han kan faktiskt inte vara på riktigt. I intervjun sitter Herr Boltenstern verkligen framför KAK-skölden med porträtt av kungen och drottningen på varsin sida. Han tycker att Reinfeldt "kapat trossen" med "kärnväljarna" och att de är "centrala" när det blåser snålt. Solklart, Classe. Och du kommer säkert att rösta på nåt annat parti nästa val. Aaa.

Sen kommer Reinfeldt. Den vanliga visan. Prat. Prat. Prat. Människor förstår inte sitt eget bästa. Prat. De tror att de som har det tufft har fått det sämre, men så är det inte. Prat. Prat. Det är långt till valet. Prat. "...det är ett öppet läge" Prat. "...under mina resor där jag träffat offentliganställda kvinnor". Prat. Prat. "Vi är i en genomförandefas". Prat. "Många har känt en koppling till a-kassan och har en självbild av att de betalar mer till höjd a-kassa än vad de fått i sänk skatt. Det må vara så att...att det inte är sant, men det är en upplevelse som många har".

Nä, människor förstår alltså inte sitt eget bästa. Pappa Fredrik vet, inte du. MUF kanske ska börja trycka "Fredrik kan själv"-knappar. Nä, människor förstår faktiskt nästan ingenting. Framförallt förstår de inte hur bra vi moderater är! Eller så kanske det är just det de gör. Och så lite mer prat och huvudet på sned och stora valpögon och fuktig blick in i kameran.

9 kommentarer:

Joanna sa...

Idag fascinerades jag och min kollega, Emil, över alla löpsedlar utaför kiosken närmast expen. "Smal till jul bla bla", "Bonde söker fru bla bla", "Nya sexpillret bla bla", "Carolas kaftan bla bla" osv osv osv. Den ena dumma, absurda rubriken efter den andra. Uppenbarligen är det det som säljer, varför skulle tidningarna annars ha det på löpet? Och just det (<--kursiverat) får mig att tvivla på om gemene man verkligen förstår sitt eget bästa. De förtjänar liksom Moddarna och Reiny. Typ i alla fall.

Anders sa...

Håller verkligen med. Blir också lite ledsen över att det viktigaste för många människor verkar precis sådana saker som du nämner, när det finns så mycket problem och orättvisor.

I samma Aktuellt-sändning så intervjuas en kille, 20 nåt, som röstat på moderaterna för att han tyckte att sossarna inte förändrades, och moderaterna var nåt nytt och fräscht. Men nu hade de tydligen varit för nya och för fräscha så han hade gått tillbaka till sossarna.

Hur kan man ta så lätt på sin rösträtt så att man bara går på vad som känns kul?

Joanna sa...

Det finns en Rallylåt som i första versen säger det rätt bra:

"varje dag får jag ett nytt bevis
folk är idioter
inte konstigt att vårt land är i kris
folk är idioter
jag vill att alla försvann
död åt gemene man
ge mig ett gevär
folk är idioter"


Förutom det där med geväret, så instämmer jag.

Joanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joanna sa...

Hmm. Någonstans kan jag också bli lite trött på mig själv att jag är så pretto att jag blir genuint upprörd över att folk hellre kollar på Bonde söker fru än Rapport, hellre lyssnar på RIX FM än P1 och hellre läser Se&Hör än Arena. Är det mig det är fel på? Det kanske är jag som bara behöver.. slappna av och ja. chilla lite? Tänk vad skönt och bekvämt det skulle vara att leva ett sådär naivt och blåögt liv. I alla fall en stund.

Anders sa...

Nej, Joanna. Du är (<--kursiv) inte jobbig. Det är inte du (<--kursiv) som har fel.

Läs den här ledaren som Nisha Besara skrev för ett år sen.

www.aftonbladet.se/ledare/article465580.ab

Tack för alla kommentarer, nytt rekord i min blogg!

Anonym sa...

Tack Anders för att du tagit bort spärren att bara inloggade kan ge kommentarer! :-)

Jo, jag kan gott känna igen mig i vad Johanna skriver om att slappna av... Sedan tror jag iofs att det faktiskt inte ÄR vad folk vill ha - men i det snuttifierade medielandskap vi idag har, så är det väldigt väldigt många som inte vet att det finns alternativ ens en gång. Seriösa alternativ. Sådana där man slipper icke-nyheter.

Det är ett problem.

Mvh
Anders L

Joanna sa...

Varsågod. Jag vågade.

Anders sa...

Håller verkligen med dig, Anders. Det är en oerhörd likriktning inom media. Ibland tittar jag på morgonnyheterna på TV och det är ytterst ovanligt att SVT och TV4 har olika nyheter. (undantagen är väl kanske Pihlblad/Schenström-skandalen och den där Trond eller vad han heter på Kalla Fakta)

Visste förresten inte att man var tvungen att vara inloggad för att skriva kommentar förut. Så det förklarar ju varför jag nästan inte fått några kommentarer alls tidigare, eller så beror det på nåt annat ;)

Kul att du skriver i alla fall.

Ha det fint!