lördag 29 december 2007

Maktfullkomligheten och populism

För någon månad sedan presenterade Lärarförbundet en undersökning där föräldrar tillfrågats om hur de såg på a) sina egna barns skolgång och b) skolan i allmänhet. Resultatet visade att förtroendet för de egna barnens skolgång var betydligt högre än det för skolan generellt. En av orsakerna till förtroendeglappet är, gissar jag, medias ofta negativa beskrivningar. Så gott som varje gång skolan förekommer i media är det under rubriker som "så många går ut utan betyg i din kommun" eller "svenska elever inte lika smarta som finska". Ytterst sällan diskuteras bakomliggande orsaker såsom att andelen utlandsfödda ungdomar är 12 % i Sverige jämfört med 1 % i Finland. Naturligtvis påverkar språksvårigheter hur man lär in, men sådant tar ju förstås lite för mycket plats på Expressens löpsedel.

Vill man förändra den svenska skolan till en där elever delas upp ännu tydligare, och ännu tidigare, i olika kategorier, en skola där social bakgrund har ännu större betydelse än idag, då är naturligtvis de mediala larmrapporterna som manna från himlen. Så kan Björklund fortsätta hävda att betyg i lägre åldrar är bra. Men visste fler hur utvecklingssamtalen används inom skolan idag, de som, till skillnad från betyg, ger verklig information om barnets behov för att utvecklas, så är jag övertygad om att det inte skulle finnas något stöd för Björklunds betygshets.

Jag blev uppriktigt ledsen av att läsa Jan Björklunds kommentar idag: "Sverige måste lämna flumskolan genom mer fokus på kunskapsresultat". För han spelar på människors fördomar och okunskap och det är ingenting annat än ren och skär jävla populism. Båda lärarfacken, som rimligtvis har en betydligt bättre bild av hur det ser ut i skolan och vad barn behöver för sin utveckling, är emot förslaget. Så här säger t.ex. Metta Fjelkner, ordförande för lärarnas riksförbund.

"Det finns ingen förankring i skolan eller föräldramajoriteten om att sätta ett slags betyg på sjuåringar. De måste vara mer mogna för att förstå varför de får ett betygsliknande omdöme."

Men Björklund är så kåt på att stå i rampljuset och visa sig handlingskraftig att han viftar bort sånt som vänsterflum.

Vi som vet att mer betyg inte gör skolan bättre måste säga ifrån, måste börja försvara en skola där alla elever ges möjligheter att växa och utvecklas. Jag har insett att det är på allvar nu och kommer göra allt jag kan. Lova mig att du också tar fighten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt!

Anders sa...

En kommentar! Men vem är du tycker har rätt, jag eller Björklund?

Anonym sa...

Håller helt med om att det här är en viktig fråga, att dela upp människor redan från barnsben omöjliggör att vi möts senare i livet. Det är ett jättebra sätt att underminera den solidaritet som naturligt uppstår mellan människor som möts.

Sedan blir jag så ledsen över att "flumskola" över huvud taget har blivit ett begrepp som används i politiska diskussioner. Borgare är bra på att hitta på nya ord som vilseleder debatten redan från början.

Vi på vänsterkanten får inte ge efter och bör inte ens söka samarbete med borgarna i denna fråga tycker jag. Vi vinner mer på att ha en egen skolpolitik, majoriteten av svenskarna måste ju tycka att det är absurt att ge barn betyg och kräva mer lydnad av barnen.
Ha det!

Anders sa...

Tack för din kommentar, Roya. Visst är det sorgligt att borgarna har kunnat föra in begreppet "flumskola" i debatten, precis som de, vilket du tar upp i inlägget om Vårdval Stockholm, lyckats föra in marknadsekonomiska termer i sjukvårdsdebatten, såsom efterfrågan istället för behov.

Håller verkligen med dig om att vi, istället för att försöka efterlikna Björklund, borde stå upp för våra värderingar och förklara vad vi menar. Synd därför att Mona Sahlin valde att gå sin egen väg och erbjuda samarbete med borgarna om betyg i lägre åldrar.