söndag 16 december 2007

Ett litet statement

Gick förbi stadsbiblioteket på vägen hem igår. Jag gillar verkligen biblioteket här i stan; en vacker byggnad med mycket rymd, massor med böcker, skivor, filmer och tidningar. När jag står där inne på musikavdelningen är det en sak som slår mig. Här finns massor av fantastisk musik som jag aldrig skulle ha kommit i kontakt med om jag istället valt att gå in på Åhléns och köpa mig en skiva. Jag hade stått där och studerat den stora topplisteväggen för att få veta vad som säljer mest, för det som säljer måste ju vara bra.

Tror att det här är den borgerliga så kallade valfrihetens dilemma. Att marknadskrafterna ofta är så starka att andra värden än penningens inte får något utrymme. Så ökar likriktningen och det som inte passar in i normen blir konstigt och ”alternativt”. När det istället är mångfald vi behöver för att förstå varandra. Så jag gör ett statement i det lilla och tar några skivor mest på måfå. Känns bra.

Kubansk salsa och kall öl + + +

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant, så sant. Önskar bara att fler insåg det..

Anders sa...

Skönt att ha ditt stöd i frågan, Emeli. God Jul!

Anonym sa...

Tack det samma!