tisdag 5 februari 2008

Självklart inte över, men fan inte under

Göran Persson får återigen kritik, den här gången för att han och Anitra beviljats skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Många debattörer, både från höger och vänster, fördömer detta och kallar det omoraliskt och inkonsekvent, för karln har ju argumenterat emot det han nu utnyttjar. Usch och fy, vilket hyckleri!

För ett och ett halvt år sedan avgick Cecilia Stegö Chiló för att hon medvetet glömt att betala TV-licensen under 16 års tid. Kritikerna hävdade då, naturligtvis helt riktigt, att man inte kan bryta mot lagen bara för att man inte håller med om den. Inget konstigt i det.

Det märkliga är när samma människor nu hävdar att Persson inte ska ha rätt att göra avdrag på skatten bara för att han inte tycker att lagen bra. Alltså; i det ena fallet är det fel att bryta mot lagen för att man inte tycker att den är bra, i det andra är det fel att följa lagen trots att man inte tycker att den är bra. Och de kallar Persson inkonsekvent.

Det här är bara så löjligt, och framförallt ohederligt. För självklart ska Persson ha precis samma skyldigheter och rättigheter som du och jag. Och självklart gjorde Laila Freivalds helt rätt när hon valde att köpa loss sin hyresrätt för några år sedan. Att hon argumenterat emot spelar faktiskt ingen som helst roll. Och hon har all rätt, både juridisk och moralisk, att svära över hur utförsäljningarna kommer att leda till segregering och ökade klassklyftor när hon skriver på papperna.

För politiker ska naturligtvis inte stå över lagen, men de ska fan inte tvingas stå under den heller. Den som är öppen med sina åsikter ska varken straffas eller gynnas för det. Vi har gemensamt bestämt vilka lagar och regler som ska gälla i vårt samhälle och dessa ska självklart omfatta samtliga medborgare. Så jag hoppas att Persson fortsätter dra av på skatten. Jag skulle också göra det, om jag hade råd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag läst typ alla dina inlägg och aldrig hittils komenterat. Men måste bara skriva det rent ut nu för jag håller med så himla mycket! Gud va bra och fint och rätt och klokt du skriver! Jag ser fram emot att läsa varje text och hoppas varje gång jag går in här att du ska ha skrivit något nytt!

Anders sa...

Tack så mycket! Det har inte varit nån kommentar på länge så jag trodde att ingen läste.

Vill ju gärna tolka det som att alla mina besökare håller med mig, men sanningen är nog att jag inte har så många besökare (har inte fattat hur man kollar det där).

Måste skynda över till kåren nu, DJ ND ska lyfta taket på kårhuset ikväll. ;)

Tack för kommentaren, Lisa! kram