fredag 15 februari 2008

Kan man ta patent på sina öron?

Du som följt den här bloggen vet att jag tycker om promenader. På gymnasiet brukade jag gå hem, gillade att traska förbi pendeln och Tingshuset, genom parken vid Åvägen och svänga upp till höger på Norrängsvägen. Kommer att tänka på de där promenaderna den här morgonen, när snålblåst biter mig i kinderna. Okej kanske inte direkt biter, men iallafall nafsar lite.

Mellan gymnasiet i Huddinge C och Almvägen är det nån kilometer eller två, slår mig att jag aldrig riktigt mätt sträckan. Under otaliga kyliga vintermorgnar utvecklade jag en teknik för mäta temperaturen.

Min hypotes var denna: Om det börja värka i öronen när du går mellan Huddinge och hem utan mössa, så är det -13 grader eller kallare. Ibland kunde jag känna den där stickande känslan redan vid Sannas P:s gröna trähus, då var det riktigt kallt, minst minus 20. Ibland nöp det till utanför lilla röda huset med konstiga gubben som klistrade upp "Låt folk bo kvar, slopa fastighetsskatten"-lappar på lyktstolparna. Han bodde några hundra meter närmare hemma än Sanna, och på det här sättet kunde jag bestämma temperaturen med kanske +- 5 graders säkerhet. Åtminstone trodde jag det då.

Vilka idéer man hade, synd att de blåst bort med åren. Nästa gång jag är hemma ska jag testa om metoden fortfarande funkar, men då måste det bita lite, inta bara nafsa.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders,
Du kan tyvärr inte ta patent på dina öron. Enligt 1 § i Patentlagen är kravet för att ens få ansöka om patent att du har uppfunnit något. Även om du är mycket speciell och unik är du tyvärr inte att anse som en uppfinning i lagens mening. Lagen säger uttryckligen i paragraf 1 b att människokroppen i sina olika bildnings- och utvecklingsstadier, liksom enbart upptäckten av en av dess beståndsdelar, inbegripet en gensekvens eller en delsekvens av en gen, inte kan utgöra en patenterbar uppfinning. Inte heller en isolerad beståndsdel av människokroppen eller en på annat sätt genom ett tekniskt förfarande framställd beståndsdel, inbegripet en gensekvens eller en delsekvens av en gen, kan utgöra en patenterbar uppfinning även om denna beståndsdels struktur är identisk med strukturen hos en naturlig beståndsdel.

Inte ens om man riktigt vill och försöker kan man ta patent på dina öron. Av lagen framgår nämligen uttryckligt att något som är enbart en konstnärlig skapelse aldrig kan anses som en uppfinning.

Anders sa...

Käre Anonym,
Tack för ditt utförliga svar. Jag förstår inte vad du skriver, men litar på att du vet vad du pratar om. Ditt språk är som rena spanskan för mig.

Tack också för upplysningen att ingen annan kan ta patent på mina öron, känns tryggt.

Sen undrar jag om den där lagen du pratar om gäller över hela världen. Finns det inte nån liten ö nånstans i Västindien som man kan åka till för att bli öronflykting?

Anonym sa...

Hej igen,
Den svenska patentlagen är anpassad till internationella förpliktelser och överenskommelser i synnerhet genom EG-rättsliga direktiv och när det gäller patent på genetiska uppfinnigar är räckvidden global. Hur det ser ut för skyddet av dina öron i ett universellt perspektivt är räckvidden emellertid oklar.

Dock uppkommer en hel del etiska och moraliska spörsmål med tanke på att öronen sitter fast med resten av det som utgör dig som fysisk person. Därför torde du och dina öron vara skyddade och säkra genom olika mänskliga rättighetsförklaringar såsom rätten till person- och privatliv.
Om någon skulle försöka att avlägsna dina fantastiska öron från resten av dig skulle det troligtvis röra sig om en handling som strider mot CAT-konventionen (Konventionen mot tortyr och annan grym, omänsklig
eller förnedrande behandling eller bestraffning. Över 140 länder har ratificerat denna. Som flykting skyddar den dig från att bli tillbakaskickad till ett ställe som agerar i strid mot konventionen (principen om non-refoulement på juridiska). Du kan alltså söka asyl i 140 olika länder!

Anders sa...

Hej,
Om jag förstått dig rätt så kan jag alltså eventuellt ta patent på mina öron på t.ex. månen eftersom den inte omfattas av internationella förpliktelser. Men då skulle jag inte kunna använda mitt patent på jorden.

Det fina med mina öron är ju att de är så känsliga just omkring - 13grader celsius och månens medeltemperatur är omkring -23, så det kanske skulle kunna fungera. Dock sjunker temperaturen ibland till närmare -230 grader och frågan är ju hur länge mitt patent klarar sig då. Kan man försäkra sig mot sådana jobbiga händelser? Tack för svaret i alla fall.

Sen har jag en till fråga:
Du hävdar att någon annan inte får försöka avlägsna mina fantastiska öron. Detta är något som jag upplevt att jag blivit utsatt för vid upprepade tillfällen. Tror du att jag skulle kunna anmäla min bror för brott mot CAT-konventionen för handlingar begågna ca 20 år tillbaka i tiden?

Och i så fall, skulle du som verkar kunna det där med juridik vilja vara min försvarare?

Anonym sa...

Jag vågar inte riktigt uttala mig om vad som gäller på månen. Det finns ju länder som varit där med bemannade såväl som obemannade fartyg och lämnat sina flaggor. Dessa skulle nog hävda att deras nationella regler gäller på månen de skulle dock eventuellt fortfarande vara bundna av internationella överenskommelser. Men som jag sa förut så är det ytterst oklart (och spännande!). Angående försäkring av öronen på månen blir det nog svårt (dyrt). Försäkringsbolag brukar vara bra på friskrivningsklausuler och det reella skyddet för öronen skulle nog vara tunnt. Sen har jag ju redan klargjort att patent inte är möjligt. Vad jag vet finns det inte heller någon utomgjordisk institution där du kan ansöka.

Angående de eventuella brotten mot CAT-konventionen begångna av din bror uppkommer här inte bara svårigheter i fråga om eventuell preskription utan också stora bevisproblem. Om du inte har konkret bevisning kan det vara mycket svårt att få honom fälld. Om din bror vid tillfället för när de eventuella brotten begicks var under femton år (dvs inte straffmyndig) kan han överhuvudtaget inte ställas till svars för de eventuellt begångna brotten...

Ses på fredag Anders! Du har nog listat ut att det är din uttråkade "svägerska" som skriver ;)

Anders sa...

Ja ja, han kommer väl undan med den där skiten också.

Tack för inläggen, det är intressant att fundera på såna där saker.

Vi ses på fredag!

PS. Jag anade vem det var nånstans där i början av första inlägget ;)

Anonym sa...

Käre Anders,

Jag håller helt med den spanska juristen om att det nog kan bli svårt att driva en juridisk process så här långt i efterhand. Bevisningen verkar litet tunn. Indicier och svepande anklagelser får knappast någon fälld - inte ens på månen.

Dessutom är det inte vem som helst du väljer att gå i strid med, om jag har förstått saken rätt. Det verkar vara en synnerligen råbarkad och hänsynslös bror du har. Mitt råd är följaktligen att du ligger lite lågt. Annars vet man aldrig vad som kan hända. En olycka händer så lätt...

För övrigt tycker jag att du ska lyssna till ditt hjärta och åka till månen för att kolla om dina öron är patenterade där. Jag tror att de är det. Låt dig inte luras av juridiken. Prova. Och dessutom skriver ju juristen att det är ett spännande fall. Jag tycker också att det skulle vara spännande att se dig stå och vifta med öronen på månen. Klart att du ska åka.

Adios!

Anders sa...

Anonym 2:

Hur vet du att anonym 1 är spanjor/spanjorska?

Jag noterar också att anonym 1 valde att passa på frågan om han/hon kunde tänka sig att vara mitt juridiska ombud i kampen mot min bror. Verkar som ni har nåt gemensamt, tycker att det luktar CAT om det här eller vad man brukar säga.