måndag 16 juni 2008

Talande

Under förra veckan kunde vi läsa om den nya burkinin, som blivit populär i bland annat Australien och nu kommit till Sverige. Aftonbladet berättar om Salam Abu-Iseifan som nu kan bada utomhus för första gången på många år, och det är väl bra antar jag. Även om jag samtidigt tycker att det ruskigt tråkigt att hon ska behöva känna att hon inte kan bada i bikini eller badbyxor.

Men jag ska inte ge mig in i slöjdebatten här, utan istället kommentera den bild som finns med i reportaget. I bildens förgrund poserar Salam och bakom henne klättrar en naken man upp för en badstege. Och sällan blir det så tydligt att vi lever i ett patriarkat där mannen betraktas som människa och kvinnan som kön.

3 kommentarer:

Joanna sa...

Åh, jag såg också den där bilden (tagen ur sitt sammanhang) och trodde att det var någon form av montage, men den är alltså på riktigt. Stört! Men han kan inte ha stått där? Det är inte någon liten nattredigerare som haft roligt bara?

Är inte de två tjejerna Farajs systrar förresten? Jag känner igen en av dem från en Palestina-demo.

Joanna sa...

Två inlägg på en dag, förresten! Heja!

Anders sa...

två rätt dåliga inlägg. Har gått hela dagen och irriterat mig på det första, kanske ändrar om en del. Man får det om man har en egen blogg!

Det kan säkert stämma att det är hans systrar.

Möjligt att det är ett montage, det är nästan för dumt för att vara sant.